Album Of The Week #34

John Grant

Grey Tickles, Black Pressure

John-Grant-Grey-Tickles-Black-Pressure

“Μεσόκοπος εφιάλτης” είναι η απόδοση του τίτλου “Grey Tickles, Black Pressure”. Σε «κρίση μέσης ηλικίας» και «εφιάλτες» μεταφράζονται τα δυο συνθετικά του τίτλου στην κυριολεξία τους – “Grey tickles” στα Ισλανδικά και “Black Pressure” στα Τούρκικα. Μάλλον αυτό θα πρέπει να είναι το state of mind του ιδιοφυούς μουσικού αυτό τον καιρό, και ο ίδιος δεν βρίσκει λόγο να μην το εκφράσει ανοιχτά. Ποτέ δεν είχε προβλήματα αμεσότητας ο John Grant, τα album του είναι τα διαδοχικά κεφάλαια μιας έξυπνα γραμμένης αυτοβιογραφίας, με υπερτονισμένα το drama & suffering, μαζί με όλη την ταπεινότητα και την πόζα που συνεπάγονται τέτοιες δισκογραφικές εξορμήσεις.

Αν και ο Grant δεν πέφτει ποτέ σε παγίδες «εξομολογήσεων», ο σταθερός ακροατής με κάποιο τρόπο ξέρει τα πάντα γι’ αυτόν. Ξέρει για τις σχέσεις του, για τις καταθλίψεις του, για το πώς περνάει τον καιρό του και από πού αντλεί έμπνευση. Ακούγοντας τα νέα τραγούδια του, τον φαντάζομαι να περνάει τις μέρες του στο Ρέικιαβικ και να πέφτει βουλιμικά στα Art-rock βινύλια, στη βίβλο, στα b movies, στους glam performers, στην όπερα, στη Τζούλι Άντριους και πάει λέγοντας.  Όλα αυτά, ακόμα και την ίδια μέρα.

Στον τρίτο δίσκο του 47χρονου, σαρδόνιου γενειοφόρου, τον τόνο δίνει ο επαναπατρισμός του στην Ισλανδία, μετά το διάλλειμα στο Τέξας με το Pale Green Ghosts (2013), όπου πειραματίστηκε με τους ηλεκτρονικούς ήχους. Πλέον, επιστρέφει στον μπαρόκ συναισθηματισμό, μπλενταρισμένο με τις μνήμες από το ένδοξο soft rock του 70, που απογείωσε στο Queen Of Denmark (2010) παρέα με τους Midlake. Το ειρωνικό, αυτοσαρκαστικό και παιχνιδιάρικο μυαλό του John Grant βρίσκεται στα καλύτερα του, όπως στο ομώνυμο τραγούδι, όταν ξεστομίζει τα λόγια: “there are children, who have cancer and so all bets are off, ‘cause I can’t compete with that”. Η παλέτα χρωμάτων όμως δεν εξαντλείται στη λυρισμό, ούτε περιορίζεται από τη φαυλότητα των «στρατηγικών» στο ύφος. Οι ιδέες δεν έχουν γεωγραφία μουσικών αναφορών, για παράδειγμα το “Snug Slacks” ακούγεται σαν παράξενη επιμειξία του David Bowie της Βερολινέζικης περιόδου με την Laurie Anedrson, με τις αυθόρμητες στιχουργικές pop αναφορές να μπλέκουν την Joan Baez με την Angie Dickinson. Το “Guess How I Know” θα το υπέγραφε άνετα ο Trent Reznor, ενώ το νιχιλιστικό psycho-synth πειραματισμό του “You and Him” θα υπέγραφε ο Marilyn Manson.

Ο Grant διαθέτει ποταμό βιωμάτων από καταχρήσεις, εξαρτήσεις και τραγωδίες για να θρέψει ραψωδίες, όχι pop τραγούδια. Στο τρίτο του album, η αυτοέκφρασή του έχει πάρει σχήμα. Όταν θέλει να ανεβάσει τους τόνους χρησιμοποιεί αβανταδόρικη ενορχήστρωση, όταν θέλει να ρίξει τους τόνους καταφεύγει στην εύγλωττη electronica, ενώ όταν υποδύεται μια εκδοχή του εαυτού του, κάθεται στο πιάνο. Προσωπικά τον προτιμώ στον λυρικό ετσιθελισμό της τρίτης, πιανιστικής έκφρασης, γι’ αυτό θα κρατήσω περισσότερο κοντά μου το “Global Warming” και το “No More Tangles”, σε σχέση με τους εκλεκτούς new wave απόηχους του “Voodoo Doll” αλλά και με τον ρετροφουτουρισμό του “Black Blizzard”.

Όμως όποιον John Grant και να προτιμάτε (ή να αποστρέφεστε), όλοι θα συναντηθούμε ευτυχισμένοι κάτω από την αλάνθαστη μετρονομία και τα πιασάρικα «shooby-doo-wop», του ευλογημένου ντουέτου με την Tracey Thorn στο “Disappointing”, το club anthem που θα υπέγραφε ο David Byrne, μόλις έμπαινε στο στούντιο μετά τη νιοστή επαναληπτική ακρόαση του “Situation” των Yazoo. Οι καλύτερες αυτοβιογραφίες άλλωστε –ανάμεσα στους μεσόκοπους εφιάλτες- οφείλουν να έχουν και μια ιστορία με αξέχαστα πάρτι και χορευτικές εξαλλοσύνες. Διαφορετικά η ζωή του ανθρώπου που την έγραψε, δεν αξίζει να διαβαστεί.

Από το Avopolis

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in Music. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s