Gothic Romance

2449_RC_00087R(1)

Μια ευπρόσδεκτη προσθήκη στη μυθολογία του horror και του goth, με κινηματογράφηση παλιάς κοπής που παντρεύει την προφορική παράδοση των στοιχειωμένων σπιτιών και του goth ερωτισμού, είναι το Crimson Peak που βγαίνει αυτή τη βδομάδα στους κινηματογράφους.

Η νέα και αθώα θυγατέρα παρασύρεται στην αλλόκοτα τρομακτική έπαυλη του Βαρόνου, εκεί όπου ένα απέθαντο μυστήριο θρέφεται με αίμα. Με μια πρώτη ύλη δανεισμένη από το συνταγολόγιο του κλασικού ρομαντικού τρόμου του Έντγκαρ Άλαν Πόε και της Μαίρη Σέλλεϋ, η νέα ταινία του Guillermo del Toro με την εύθραυστη Mia Wasikowska, τον στιβαρό Tom Hiddleston και θεσπέσια Jessica Chastain στους τρεις κεντρικούς ρόλους, χαρακτηρίζεται σαν Gothic Romance. Πραγματικά, σχεδόν ολότελα σινε-αναφορικό στην υφολογία του, το Crimson Peak μοιάζει με το νέο -αιματοβαμμένο- γαλόνι στο πέτο του σινεμά του μακάβριου.

Η ιστορία μιας πλανεμένης νύφης που μένει ορφανή, ενός μυστηριώδους και γοητευτικού Βαρόνου και της μοχθηρής αδερφής του, εκτυλίσσεται στο εσωτερικό ενός θεόρατου σπιτιού που φιλοξενεί φαντάσματα, θανατηφόρα μυστικά και δαιδαλώδεις διαδρόμους που σχεδόν τους ακούς να ανασαίνουν. Σε κάθε στροφή του –απλοϊκού ομολογουμένως- σεναρίου, ο σκηνοθέτης παίζει με το διφορούμενο και με την αμφιβολία μιας αλλαφροίσκιωτης ηρωίδας που τα βάζει με απόκοσμες παρουσίες. Ο έμπειρος σκηνοθέτης στα απειλητικά του πλάνα, χτίζει έναν χειροποίητο τρόμο και μας σύρει στο υπόβαθρο της στρωτής μα καθόλα δυσοίωνης ιστορίας ενός καταραμένου έρωτα.

Ακανθώδη πλάνα με ενέργεια που δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω τους. Ειδικά στο αιματοκύλισμα του ελεγειακού φινάλε, οι φιγούρες αντιπαλεύονται σε ένα καλαίσθητο πάντρεμα των ταινιών της Hammer και του παραδοσιακού γράν γκινιόλ. Όλα όσα αντικρίζει η συνεσταλμένη ηρωίδα μοιάζουν με ανάποδο αγκάθι στο δρόμο της για απαντήσεις ως προς την προέλευση του κακού που ελλοχεύει σε αυτό το στοιχειωμένο σπίτι. Η αδιέξοδη καταδίωξη από βουβές παρουσίες κάνει την -ανήμπορη να αντιδράσει- ηρωίδα, να είναι απόηχος της τραγωδίας και όχι προάγγελος. Οι εφιάλτες-παραισθητικές ενοράσεις ξεκλειδώνουν ένα ερωτικό δράμα που στο φινάλε ξεπλένεται στο αίμα. Καμία ελπίδα για τις καταραμένες- ερωτευμένες ψυχές.

3

Το σενάριο του Crimson Peak δεν καπελώνεται ποτέ από ανατροπές και δεν πελαγοδρομεί. Αναβιώνει όμως τη μακάρια προβλεψιμότητα ενός είδους που έχει ξεχαστεί, κακοποιηθεί και έχει γίνει παρανάλωμα τις τελευταίες δεκαετίες, μέσα από σίκουελ σαδιστικού τρόμου, κάθε λογής δαιμονισμένους, εξορκισμένους, αβανταδόρικα «boo!» και παράφρονες που σφαγιάζουν εφήβους. Αξίζει λοιπόν μια ματιά σε πέντε ταινίες τρόμου στις οποίες φαίνεται να πάτησε ο σκηνοθέτης. Ταινίες με το ίδιο οπλοστάσιο ιδεών. Πέντε ιστορίες υπαινικτικής ψυχολογικής απειλής, αρκούντως παράδοξες και γι’ αυτό άξιες να κινηματογραφηθούν.

Rebecca (1940)

2

Το κλασικό διαμάντι που λάνσαρε την Αμερικάνικη περίοδο του Χίτσκοκ, από το διήγημα της Δάφνη ντι Μωριέ. Στο εσωτερικό του θεόρατου Manderley, το πνεύμα της Ρεβέκκα πλανάται σε κάθε γωνιά, με την απόκοσμη παραδουλεύτρα και τη νοσηρή απειλή στα μαεστρικά πλάνα ενός σκηνοθέτη-θρύλου που υπέγραφε το πρώτο «αθάνατο» αριστούργημά του.

The Uninvited (1944)

5Ένα από τα πρώτα σπουδαία δείγματα μεταφυσικού τρόμου στη μεταπολεμική εποχή με μια ιστορία που εκτυλίσσεται σε μια στοιχειωμένη έπαυλη στη Βρετανία με σοκαριστικό παρελθόν. Μια υποβλητική άσκηση τρόμου με νοσηρά πνεύματα και μακάβριους ονειρόκοσμους.

The Innocents (1961)

4Υπέροχο δείγμα κλειστοφοβικού τρόμου και μεταφυσικών φόβων με την Deborah Kerr στο ρόλο μιας παραδουλεύτρας που αναλαμβάνει να μεγαλώσει δυο ορφανά. Μέχρι που μετά από κάποια αλλόκοτα φαινόμενα, αντιλαμβάνεται πως κάτι πολύ παράξενο συμβαίνει με τα παιδιά και με το σπίτι.

 

The Haunting (1963)

3Πρόκειται χωρίς αμφιβολία για μια από τις τρεις πιο τρομακτικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ. Μια ομάδα εξερευνητών θα εγκατασταθεί σε ένα εγκαταλελειμμένο στοιχειωμένο σπίτι. Υπόδειγμα υπαινικτικού τρόμου από τον Robert Wise και αριστοτεχνική χρήση του ήχου. Οι χτύποι στους τοίχους ακόμα προκαλούν ανατριχίλες.

 

Pit and the Pendulum (1964)

1Η σπουδαιότερη στιγμή στο αξεδιάλυτο κουβάρι της φιλμογραφίας του Roger Corman αλλά και κορυφαίος ρόλος του Vincent Price, από μια κλασική ιστορία που αφορά την εξιχνίαση ενός μυστηριώδους θανάτου της συζύγου του Nicholas Medina, ενός πρώην βασανιστή της Ιεράς Εξέτασης. Το εκκρεμές μιας σαδιστικής ιστορίας με επίκεντρο την ερωτική εμμονή και την απελπισία που αποφέρει. Έξοχο.

Από το Avopolis

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in Cinema. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s