Marvin Gaye: 30 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του

maille X 4

Εκτός από θρύλος, ήταν και ο απόλυτος superstar της soul. Ήταν επίσης και ένας βαθιά διαταραγμένος νάρκισσος που βυθίζονταν για χρόνια και με μανία σε μια δίνη αυτοκαταστροφής, παθών και εξαρτήσεων. Ακριβώς πριν 30 χρόνια βρέθηκε νεκρός από τις σφαίρες του πατέρα του. Αν ζούσε σήμερα θα ήταν 75 ετών.

Trouble Man

Βρισκόμαστε στις τελευταίες μέρες του 1979. Ακριβώς στην εποχή που η παραδοσιακή soul έψαχνε να βρει νέα ταυτότητα, που η disco μεσουρανούσε και που τα πράγματα έδειχναν δυσοίωνα για έναν τραγουδιστή / ζωντανό κειμήλιο της μουσικής βιομηχανίας του 60 και του 70, που πλέον ήταν στο χείλος της καταστροφής, χαμένος σε δοσοληψίες με ναρκωτικά, σε δικαστικές μάχες και διαζύγια. Ένας τύπος που μοιάζει με ρακοσυλλέκτη παρακαλάει για ελεημοσύνη και μιλάει με τρόπο ακατάληπτο σε περαστικούς, λέγοντάς τους ότι κάποτε ήταν «κάποιος». Πραγματικά, ήταν ο Marvin Gaye. Το αξεπέραστο αστέρι της R’n’B, ο πιο αισθαντικός τραγουδιστής της soul που με τη βελούδινη φωνή και το σαγηνευτικό «γρύλισμα» σφράγισε το σεξ-απήλ στον ήχο της Motown, το βαρύ πυροβολικό των πωλήσεων της αυτοκρατορίας του Berry Gordy, ο εκφραστής της συνειδητοποιημένης κοινωνικά soul, o «μαύρος Σινάτρα» και πλέον είχε καταλήξει να είναι απλά ένας παρανοϊκός σεξομανής, ένας βίαιος τύπος του πεζοδρομίου, ένας ανασφαλής και σαλεμένος  που τρομάζει τον κόσμο και κοιμάται σε ένα φορτηγάκι. Λίγες μέρες νωρίτερα μια απροειδοποίητη επίσκεψη της δεύτερης συζύγου του, έληξε δραματικά καθώς κατέληξε σε διαφωνία με τον ίδιο να προσπαθεί να την μαχαιρώσει στην καρδιά. Ένα από τα αμέτρητα επεισόδια βίας. Μετά από εκείνη τη νύχτα, με το μυαλό μουδιασμένο από τα ναρκωτικά, με τις εμμονές από παθολογική ζήλια στο κόκκινο και σχεδόν ανίκανος ερωτικά από τις καταχρήσεις, ο Marvin Gaye έφτασε στο ναδίρ προσπαθώντας να βάλει τέλος στη ζωή του από υπερβολική χρήση κοκαΐνης. Σώθηκε τελικά εκείνη τη μέρα, μόνο και μόνο για να υποφέρει την επόμενη. Από τα τραύματα της παιδικής του ηλικίας και τα καθημερινά κηρύγματα του πατέρα του περί σωτηρίας και αμαρτιών της σάρκας, μέχρι το Βιβλικών διαστάσεων φινάλε του, μεσολάβησε μια αδιανόητη σε ποιότητα, συναρπαστική, γεμάτη δράμα, απώλειες και καλλιτεχνική αποθέωση καριέρα.

Marvin-Gaye (1)Ο Harvey Fuqua ήταν αυτός που εντόπισε το ταλέντο του Marvin Gaye όταν ήταν μόλις 20χρονος και έβγαζε χαρτζιλίκι κάνοντας δεύτερα φωνητικά για τραγούδια της Chess. Αυτός τον πήγε το 1960 στο Ντιτρόιτ να τον συστήσει στον αυτοκράτορα της Motown, τον Berry Gordy. Όμως παρά το αφοπλιστικό ταλέντο του Marvin, τη θέση του στη πρώτη σειρά της Motown την κέρδισε όταν η (37χρονη) Anna Gordy, η αδερφή του Berry τον ερωτεύτηκε. Μέσα σε λίγους μήνες παντρεύτηκαν. Αυτή η «κίνηση καριέρας» για πολλούς του Gaye, άνοιξε μια θρυλική δεκαετία για τον ίδιο, αρχής γενομένης από το The Soulful Moods of Marvin Gaye (1961) μέχρι το That’s The Way Love Is (1970). Μέσα σε αυτά τα εννιά χρόνια ο Marvin Gaye ηχογράφησε 16 album με τα οποία χτίστηκε ο μύθος του απόλυτου loverman της soul και του γκρουβάτου R’n’B. Ανάμεσα σε αυτά βρίσκονται και τα τρία album που ηχογράφησε ντουέτo με την αδικοχαμένη Tammi Terrell. Η εποχή που σφραγίστηκε με τραγούδια όπως το Ain’t No Mountain High Enough και το I Heard It Through the Grapevine, έφτασε στο τέλος της στην αυγή  της δεκαετίας του 70, με τον ίδιο να δηλώνει ότι δεν θέλει να ερμηνεύει πλέον «ερωτικά χαζοτράγουδα». Παρά τα αξεπέραστα ερωτικά ντουέτα, τη γλυκύτητα στις ερωτικές μπαλάντες την αυθεντική αγάπη του για τις γυναίκες συναδέλφους του και τα μελισματικά θαύματα που έκανε στο μικρόφωνο, ο Marvin Gaye ήταν ένας μισογύνης που χτυπούσε και υπέβαλε σε σαδιστικά kinky παιχνίδια τις γυναίκες που αγαπούσε. Η βία ήταν μια συνήθεια που κληρονόμησε από πατέρα και από παππού, οι οποίοι με τη σειρά τους χτυπούσαν για χρόνια τις γυναίκες τους.

marvingaye

When did you stop loving me when did i stop loving you

Μέσα στην επόμενη πενταετία ο Marvin Gaye θα υπογράψει μια άτυπη τριλογία από album: το What’s Going On, το Let’s Get It On και το I Want You. Πρόκειται για μερικές από τις σπουδαιότερες soul ηχογραφήσεις όλων των εποχών. Ήταν τα album που επανατοποθέτησαν την «ψυχή» στον καμβά της soul. Αυτά ήταν και τα χρόνια που ο γάμος του με την Anna Gordy έφτανε σε οριστικό τέλμα, αν και τα το διαζύγιο θα αργούσε κάποια χρόνια να βγει. Είχαν προηγηθεί αλλεπάλληλοι χωρισμοί με τους δυο τους να έχουν πολλούς εραστές τα προηγούμενα χρόνια, ενώ απέτυχαν στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν παιδί. Όταν τελικά αποφάσισαν να υιοθετήσουν, ο Marvin επέβαλε να σκηνοθετήσουν μια πλαστή εγκυμοσύνη για τα μάτια του κοινού και να παρουσιάσουν το παιδί την υποτιθέμενη μέρα της γέννας, γιατί θεώρησε ότι η υιοθεσία θα τον ντρόπιαζε μπροστά στον πατέρα του.

Το What’s Going On κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1971 και άφησε μια τρύπα στη στρατόσφαιρα της μαύρης μουσικής του 20ου αιώνα που χάσκει ακόμα. Μια απόλυτη συμφωνία φωνών, οργάνων, ανανεωτικών διαθέσεων και πληθωρικής ενορχήστρωσης με βάθος πεδίου. Αψεγάδιαστα και αξεπέραστα μέχρι σήμερα τραγούδια σε λεπτές μελωδικές υφάνσεις και ανθρωπιστικούς στίχους. Η πεμπτουσία της κοινωνικής αφύπνισης (Inner City Blues) και της ευσπλαχνίας (Mercy Mercy Me). Μια σπάνια καλλιτεχνική κορύφωση. Ένα προς ένα τα τραγούδια χλευάζουν τις συμβάσεις των στούντιο ακόμα και σήμερα, χάρη στα αψεγάδιαστα μοτίβα. Μια αποθέωση της αυτοέκφρασης στην ενορχήστρωση και το μικρόφωνο. Μια soul νιρβάνα. Το αναπάντητο του What’s Going On που ακούγεται στο ομώνυμο κομμάτι είναι το soul αντίστοιχο του How does it feel? στο Like A Rolling Stone του Bob Dylan για το rock. Η λικνιστική αύρα του album είναι τόσο διαχρονική, με παραγωγή «κέντημα» και υπόδειγμα «θέρμης» που μπροστά της ωχριά κάθε soul καλούδι των τελευταίων 40 ετών.

MGaye_GQ_27Nov12_RichardYoung_b_1

Ήταν η εποχή που το What’s Going On σημείωνε τρομερή επιτυχία, όταν η συμπεριφορά του Marvin Gaye άρχισε να γίνεται ολοένα και πιο απρόβλεπτη με εμφανείς τάσεις στη βία. Λησμονούσε να παρευρεθεί σε συναυλίες ενώ κλειδώνονταν σε δωμάτια ξενοδοχείου απειλώντας να σκοτώσει όποιον άνοιγε την πόρτα. Ξόδευε χιλιάδες δολάρια καθημερινά, κυρίως σε ναρκωτικά, περιττές πολυτέλειες και αποτυχημένες επενδύσεις. Από το διάστημα που ηχογραφούσε τη μουσική για το Trouble Man, ένα blaxploitation της εποχής, είχε αρχίσει να αναπτύσσει μια εμμονή με την πορνογραφία και είχε τη φαντασίωση ενός ανήλικου νυμφίδιου που θα την έπαιρνε μάτι ενώ αυτή πήγαινε με πολλούς άντρες.

Το Let’s Get It On (1973) ακολούθησε δυο χρόνια αργότερα. Ένα επίτευγμα μελιστάλαχτης και καλοβαλμένης soul. Ένα αριστούργημα αισθησιασμού και σαρκικής ενέργειας, με λαμπρές ιδέες που διαχέονται πάνω σε λυγερές μελωδίες, ποτίζοντας με ατμοσφαιρικό ημίφως την χυμώδη ποικιλομορφία της ερωτικής soul, όπως τουλάχιστον ήταν γνωστή μέχρι τότε. Όταν ο Gaye ηχογραφούσε το Let’s Get It On ένας παραγωγός έφερε στο studio την 16χρονη Janice Hunter, η οποία ήθελε διακαώς να τον γνωρίσει. Ο έρωτας του Marvin Gaye με την Janice ήταν κεραυνοβόλος. Απέκτησαν ένα ερωτικό καταφύγιο στην Καλιφόρνια και εκεί η Janice ενσάρκωσε την απωθημένη φαντασίωση ανήλικης ηδονοβλεψίας του Marvin.

Ακολούθησε το I Want You (1976) που προέκυψε από τις ιδέες του συνθέτη Leon Ware, που τότε έκανε τα πρώτα του βήματα.  Ο Marvin Gaye γοητεύτηκε από την ερωτική ευδαιμονία που έχτιζαν τα τραγούδια του και μετέτρεψε το ομώνυμο κομμάτι σε ένα πλούσιο σε ελέη ερωτικό κάλεσμα από ηδονικές ατμόσφαιρες. Ολοστρόγγυλη, αστική soul που δεν της βρίσκεις ψεγάδια. Ένα album με χορταστικές μελωδίες που δημιουργεί φιλόξενα τραγούδια “βελούδινης” εκτέλεσης. Τραγούδια όπως το I Want You και το αριστουργηματικό Come Live With Me Angel, γράφτηκαν ειδικά για την Janis Hunter. Όπως και με την Anna, ο Marvin ωθούσε τις γυναίκες του να πραγματοποιήσουν τις πιο σκοτεινές του φαντασιώσεις και όταν αυτές το κατάφερναν του προκαλούσαν απέχθεια και γινόταν βίαιος μαζί τους. Ήθελε να τις ακυρώνει και να υποφέρει γι’αυτό. Ειδικότερα με την Janice γίνονταν έξαλλος όταν δεν του αφηγούνταν τις ερωτικές της περιπτύξεις με άλλους.

Το 1979 ήταν η χρονιά που έπεσε αυλαία (προσωρινά μόνο) στο παρανοϊκό, οιδιπόδειο ψυχόδραμα που ζούσε για μια πενταετία τουλάχιστον ο Marvin Gaye, καθώς αποφάσισε να γλυτώσει από τα υπέρογκα χρέη (στην εφορία χρωστούσε πολλά εκατομμύρια και το studio που είχε στην Sunset Strip είχε κατασχεθεί) από τους σκελετούς της οικογενειακής ντουλάπας και από τα προβλήματα στην Αμερική και αποφάσισε να ζήσει στη Χαβάη. Ο γάμος του με την πρώτη σύζυγό του, την Anna Godry (την αδερφή του Berry Gordy) είχε λήξει με δραματικό τρόπο. Η οδύνη που άφησε αυτός ο χωρισμός γέννησε το album Here, My Dear (1978), το οποίο περιφρονήθηκε από τους κριτικούς επειδή ήταν μια απέλπιδα προσπάθεια να ξοφλήσει τη διατροφή του γάμου του και το χρεώθηκε σαν τη μεγάλη αποτυχία της καριέρας του. Ίσως να μην είχαν άδικο για τα κίνητρα της ηχογράφησης, όμως το album θεωρείται σήμερα μια από τις πιο υποτιμημένες soul δουλειές των 70’s και ορόσημο των «album χωρισμού». Τσακισμένος από τη φοβία να ανέβει στη σκηνή και συναισθηματικά ράκος από την ερωτική του ανεπάρκεια στην προσωπική του ζωή, ο Marvin Gaye σε μια κρίση μαζοχισμού και ηδονοβλεψίας, ώθησε την σύζυγό του Janis σε εξωσυζυγικές σχέσεις με τραγουδιστές όπως τον Rick James και τον Teddy Pendergrass.

 Marvin Gaye performs on stage at the Royal Albert Hall in 1976

Don’t Talk About My Father, God Is My Friend

Το νήμα με τα πολλά και βαθειά προβλήματα του Marvin έχει την αφετηρία του στον αυταρχικό και σωματικά βίαιο πατέρα του, τον ιερέα Marvin Pentz Gay, με τον οποίο είχε συνεχόμενους, σκληρούς καυγάδες σε όλη τη ζωή του. Ο αιδεσιμότατος ήταν γνήσιος φονταμενταλιστής και πολέμιος των αμαρτιών της σάρκας, ο οποίος επέβαλλε πειθαρχεία και κατήχηση με ακραία μέσα και στρατιωτικούς κανόνες. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Marvin Gaye, ο πατέρας του τον χτυπούσε συστηματικά από 6 χρονών μέχρι που τελείωσε το σχολείο. Οι δυο τους μοιράζονταν μια αυτοκαταστροφική φύση και έζησαν καταδικασμένοι στις ενοχές και τα πάθη. Χαρακτηριστικά, ο νεαρός Marvin είχε δει πολλές φορές τον πατέρα του να κυκλοφορεί με τα ρούχα της μητέρας του, καθώς αρέσκονταν στο να φοράει γυναικεία φορέματα. Στη συμβολική του προσπάθειά του να απαγκιστρωθεί από το οικογενειακό του όνομα και την παθολογική σχέση με τους γονείς του, ο Marvin προσέθεσε ένα «e» στο τέλος. Το τελευταίο επεισόδιο του δράματος, μια ύστερη προσπάθεια επανασύστασης της χαμένης καλλιτεχνικής του ταυτότητας και μια τελευταία πράξη εξιλέωσης θα συνέβαινε το 1980.

10329830_10152447616616499_264341634320255247_o

Το «χαμένο Σαββατοκύριακο» του Marvin εξελίχθηκε σε τρίχρονη βασανιστική αυτοεξορία. Στη Χαβάη συνάντησε συμπτωματικά τον Άγγλο παραγωγό και promoter Jeffrey Crouger, ο οποίος τον έσωσε από τον συναισθηματικό και δικαστικό του Γολγοθά, πείθοντάς τον να μαζέψει τις δυνάμεις του και να περιοδεύσει ξανά στην Ευρώπη. Μετά τη μετακόμιση, μακριά από το τοξικό περιβάλλον του σπιτιού, έδειξε να ξεκινάει μια νέα περίοδος. Μάλιστα η ερωτική του ικανότητα αναθάρρεψε και οι σποραδικές κατακτήσεις του ανέβασαν λίγο τον πήχη αυτοεκτίμησης. Αποφάσισε να ζήσει στο Λονδίνο για περισσότερο από ένα χρόνο. Εκεί φυσικά δεν έπαψε να περιστοιχίζεται από μικροέμπορους ναρκωτικών, party animals, σαλεμένους hipsters, «εύκολες γυναίκες» και μποέμ τζαζ μουσικούς. Ο Marvin Gaye συνέχισε να κολυμπάει ακατάπαυστα σε ποταμούς κοκαΐνης και αλκοόλ. Η ερωτική του ζωή μπήκε σε μια τάξη χάρη στην 24χρονη Γερμανίδα Eugenie Vis, η οποία ανέχονταν στωικά τις απιστίες και την εξαλλοσύνη του. Στο μυαλό του Marvin Gaye ήταν το ιδανικό sex slave που έδειχνε να χρειάζεται. Μεταξύ τους δημιουργήθηκε ένας παράξενος δεσμός αγάπης, που τον κράτησε στα πόδια του την περίοδο που μπήκε στο studio για να ηχογραφήσει το In Our Lifetime. Δυστυχώς όμως η σχέση του Marvin με τον Crouger μπήκε στην προβληματική διάσταση πατέρα γιου και ο τραγουδιστής δεν άργησε να κάνει πολλούς εχθρούς στην Αγγλία, χάρη στην προβληματική δημόσια συμπεριφορά που έτρεφε τα tabloids.

Η σωτηρία ήρθε με τον Freddy Cousaert, τον Βέλγο promoter που προσέφερε σανατόριο στον Marvin στην πόλη του Όστεντ, στο Βέλγιο, το 1981. Εκεί ο Marvin Gaye είχε περιορισμένη πρόσβαση σε ναρκωτικά, ζούσε «ερωτευμένος» με την Eugenie Vis και άρχισε να μπαίνει ξανά σε φόρμα, κάνοντας καθημερινή γυμναστική και πρόβες. Ήταν η εποχή που η ρήξη του με τη Motown θα γίνονταν οριστική και αμετάκλητη, μετά από 20 χρόνια συνεργασίας. Το In Our Lifetime κυκλοφόρησε νωρίτερα του προβλεπόμενου, με μια τελική μίξη την οποία δεν είχε εγκρίνει ο Marvin Gaye. Το διαζύγιο με τον καλλιτέχνη και το label ήταν οριστικό και αυτό άρχισε να βγάζει στην επιφάνεια την παρανοϊκή συμπεριφορά του όπως τον παλιό καλό καιρό.

BIO_Mini-Bios_0_Marvin-Gaye_150549_SF_HD_768x432-16x9

Ο παραγωγός Larkin Arnold της CBS άδραξε την ευκαιρία και υπέγραψε τον Marvin Gaye (ο ίδιος είχε κλέψει από την Motown τον Michael Jackson) χαρίζοντάς του ένα εξαιρετικά προνομιακό συμβόλαιο. Αυτός ήταν που θα έδινε στον Marvin Gaye την ιδέα για το τραγούδι που θα έδινε νέα πνοή στην καριέρα του και θα αναβίωνε το πληγωμένο status του τραγουδιστή. Ο Arnold θεώρησε ότι αυτό που χρειάζονταν ήταν κάποιου είδους θεραπεία (healing) από τα προβλήματά του. Παρατηρώντας έκπληκτος την τεράστια  ιδιωτική συλλογή του Gaye από πορνοταινίες  με σαδομαζοχιστικό περιεχόμενο, είπε ότι η θεραπεία θα έπρεπε να είναι σεξουαλική (sexual). Φυσικά η φιλική συμβουλή αφορούσε μια σχέση αγάπης και αφοσίωσης αλλά ο Marvin παρερμήνευσε (ίσως ηθελημένα) την έννοια των λέξεων, θεωρώντας ότι έπρεπε να πέσει βουλιμικά σε περισσότερο αρρωστημένες ορέξεις για να εξιλεωθεί (από εκείνη τη μέρα η σχέση του με την Eugenie Vis πήρε άγρια τροπή με μαστίγια και όργια με πόρνες). Το νερό για τη σύλληψη του «σωτήριου» τραγουδιού όμως είχε μπει στο αυλάκι.

Την εποχή που η μουσική ιστορία δούλευε υπερωρίες και οι αλλαγές στις τάσεις και τα μουσικά ρεύματα ήταν ραγδαίες, ο Marvin Gaye ήταν ίσως για πρώτη φορά εκτός εποχής. Ήταν old school, ήταν κάτι σαν τον Sam Cooke στα μάτια της νέας γενιάς, ένας αναχρονιστικός doo wopper που μιλούσε μόνο με το soul, jazz και rythm & blues συντακτικό. Τα πλήκτρα του Donald Pylyser τον ενέπνευσαν ξανά και η μοντέρνα ηλεκτρονική παραγωγή του Sexual Healing τον επανατοποθέτησε μουσικά στο παρόν και αυτό θα ήταν το τραγούδι θα αποτελούσε το πολυπόθητο comeback. Ένα ορόσημο για την «bedroom soul» παράδοση. Το album Midnight Love (1982), το πρώτο της συνεργασίας με την CBS και το πρώτο του εκτός Motown, ήταν αναπάντεχα πετυχημένο. Η χυμοί της φωνής του Marvin έτρεχαν ξανά στα ηχεία και ακούγονταν πιο φρέσκος από ποτέ. Το σημαντικότερο ήταν πως βρίσκονταν σε απόσταση ασφαλείας από τα προβλήματα της Αμερικής. Όμως η μάχη στην πραγματικότητα ήταν μέσα του και δεν μπορούσε να κρυφτεί για πολύ από τους δαίμονες στην ψυχή του.

American Masters: Marvin Gaye

Stubborn Kind of Fellow

Ο Marvin Gaye ήρθε σε ρήξη με τον Cousaert για ανούσιες οικονομικές μικροδιαφορές και κατέστρεψε τη σχέση του με την Eugenie ωθώντας της οριακά στο θάνατο από υπερβολική δόση ναρκωτικών. Η εξορία στην Ευρώπη έληξε βιαστικά και επέστρεψε άδοξα στην Αμερική για να μείνει στο πατρικό του σπίτι στα τέλη του 1982.

Αν και το Sexual Healing κέρδισε δυο Grammy και το Midnight Love πουλούσε εκατομμύρια, η κατάσταση που συνάντησε ο Marvin Gaye στην Αμερική ήταν αποκαρδιωτική. Η μητέρα του ήταν βαριά άρρωστη και ο πατέρας του σε προχωρημένο στάδιο αλκοολισμού. Η περιοδεία για το album ξεκίνησε για άλλη μια φορά καθυστερημένα, την άνοιξη του 1983. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας, η κατανάλωση κοκαΐνης είχε ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Εκείνη η περιοδεία πυροδότησε και τις κρίσεις πανικού και την ακραία μανία καταδίωξης, καθώς ο Marvin θεωρούσε ότι άγνωστοι ήθελαν να τον σκοτώσουν, αποφεύγοντας μάλιστα να μιλάει στα τηλέφωνα γιατί θεωρούσε ότι είχαν κοριό. Όμως με τα δυσβάσταχτα απλήρωτα χρέη σε εφορία και γκάνγκστερ, με ζηλόφθονες νυν συζύγους των κακοποιημένων πρώην στο κατόπι του, με δικαστικές διαμάχες για την πατρότητα τραγουδιών και παιδιών και με ένα κάρο παραβιασμένα συμβόλαια στην πλάτη του, ίσως οι φόβοι του να μην ήταν και τόσο αβάσιμοι. Σε μια ανατριχιαστική ειρωνεία της ζωής, ο Marvin χάρισε ένα 38ρι πιστόλι στον πατέρα του για αυτοάμυνα, σε περίπτωση που κάποιος τους επιτεθεί. Το πιστόλι αυτό έμελε να εκπυρσοκροτήσει μία μόνο φορά στο μέλλον.

Marvin-Gaye

Στις ζωντανές εμφανίσεις εκείνης της τουρνέ, ο Marvin Gaye ήταν κάτι σαν σκιά του παλιού καλού εαυτού του. Αναγκάζονταν να ακούει τα τραγούδια του από κασέτα λίγα λεπτά πριν βγει στη σκηνή για να θυμηθεί τους στίχους, ενώ συχνά ξεκούμπωνε το πουκάμισό του επί σκηνής σε μια προσπάθεια να δημιουργήσει μια περσόνα γοητείας που συχνά έφερνε σε παρωδία. Οι καυγάδες πίσω από τη σκηνή για το μερίδιο ήταν καθημερινοί ενώ στο ξενοδοχείο επικρατούσε ένα χάος από όργια μέχρι 5 και 6 ατόμων (ανάμεσά τους και η Janis) και με μεγάλες ποσότητες κοκαΐνης. Μετά το τέλος της περιοδείας ο Marvin Gaye έμεινε κλεισμένος για βδομάδες στο σπίτι των γονιών του βλέποντας πορνοταινίες και καταναλώνοντας ναρκωτικά, συχνά μπροστά στην τσακισμένη από απελπισία μητέρα του. Η μόνη επαφή που είχε με τον έξω κόσμο ήταν οι συλλήψεις της αστυνομίας, όταν πέταξε μια φιλενάδα του γυμνή στο δρόμο ή όταν έσπρωξε μια άλλη από τα σκαλιά. Τις τελευταίες μέρες της ζωής του, το σπίτι του Marvin θύμιζε δωμάτιο πανικού. Με πολλούς συναγερμούς σε κάθε δωμάτιο και ανιχνευτές κίνησης στον κήπο. Όμως τελικά ο δολοφόνος που τόσο φοβόταν βρίσκονταν στο διπλανό υπνοδωμάτιο.

Ένα ανύποπτο πρωινό την άνοιξη του 1984 ο πατέρας του Marvin Gaye μπήκε αλαφιασμένος από νεύρα στο δωμάτιο του γιού του ψάχνοντας κάποιο χαμένο ασφαλιστικό έγγραφο. Εκεί επέπληξε μιλώντας αποτροπιαστικά στη μητέρα του Marvin, την Alberta που βρίσκονταν εκεί. Οι δυο τους αντάλλαξαν σκληρά λόγια και πιάστηκαν στα χέρια. Λίγα λεπτά αργότερα, ο πατέρας του επέστρεψε στο δωμάτιο κρατώντας το πιστόλι που του είχε χαρίσει ο Marvin για προστασία. Ο Marvin Gaye έπεσε νεκρός μια μέρα πριν τα 45α του γενέθλια.

Από τη μια ήταν ένας αναίτιος, άδοξος θάνατος που κρίθηκε από μια στιγμιαία παρεξήγηση. Από την άλλη ήταν η προδιαγεγραμμένη εξέλιξη μιας τραγωδίας με ιστορικό βίας, ανταγωνισμού, εξευτελισμών, μίσους, ενοχής και με τραύματα που σιγόβραζαν για χρόνια. Πατέρας και γιός ήταν φτιασιδωμένοι από τα ίδια υλικά ύβρης, ανασφάλειας, αυτολύπησης και έντονου εγωκεντρισμού. Πολλές είναι οι γνώμες που έχουν ειπωθεί για το φονικό αλλά δεν έχουν τόση σημασία. Ίσως πραγματικά να επρόκειτο για μια πράξη αυτοκτονίας. Ίσως τελικά ο Marvin Gaye να πέτυχε εκείνο το βράδυ αυτό που προσπαθούσε ποικιλοτρόπως για πολλά χρόνια. Να φύγει από τη ζωή. Και το κατάφερε τιμωρώντας τον πατέρα του για όλα τα χρόνια κακοποίησης που άφησαν αμέτρητες πληγές, χρίζοντάς τον πατροκτόνο και στέλνοντάς τον στη φυλακή.

Ο υπόλοιπος κόσμος, στην καλύτερη περίπτωση, έχασε το θέαμα του απεξαρτημένου Marvin Gaye να παραβρίσκεται για πολλά χρόνια σε κάθε λογής lifetime achivement awards και να κυκλοφορεί album / αρπαχτές, με δεκάδες συμμετοχές και διασκευές σε soul standards.

Ίσως να έχασε και λίγη σπουδαία μουσική που δεν γράφτηκε ποτέ.

Το 8σέλιδο cover story του περιοδικού SONIK για το τεύχος Ιουνίου.

SONIC

10258567_10152447615541499_1018775208290145162_n

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in Article, Music. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s