Liberace & Spector

behind_the_candelabra_21321ps poster

Παραβλέποντας την κάκιστη ποιότητα της κινηματογραφικής σοδειάς του πρώτου επταμήνου (είχαμε πολλά χρόνια να δούμε τόσες αλλεπάλληλες φόλες, σωρό από μπλοκμπάστερ-τέρατα, πολυαναμενόμενες αποτυχίες και κάργα απογοητεύσεις) υπάρχουν δυο βιογραφικές ταινίες που γυρίστηκαν για λογαριασμό του HBO, αμφότερες βασισμένες σε ιδιαίτερες προσωπικότητες της μουσικής που άφησαν μύθους, κουτσομπολιά, υπερβολές, περούκες και αινίγματα. Ο Ντέιβιντ Μάμετ στο Phil Spector, καταγράφει την χρονοβόρα δικαστική διαμάχη του μεγάλου παραγωγού Φιλ Σπέκτορ για τον φόνο ενός φωτομοντέλου και ο Στήβεν Σόντερμπεργκ αφηγείται στο Behind The Candelabra την τελευταία δεκαετία της ταραχώδους ζωής του διάσημου πιανίστα Λιμπεράτσε.

Al-Pacino-1

Στο Phil Spector, o 73χρονος Αλ Πατσίνο υποδύεται με ελεγχόμενη τόλμη και πειθώ, τον συνομήλικό του ιδιοφυή παραγωγό και άκρως παρανοϊκό Φιλ Σπέκτορ, στο ξεκίνημα της δικαστικής του περιπέτειας. Ο Μάμετ δεν ενδιαφέρεται για την ροκ μυθολογία και εστιάζει το ενδιαφέρον του στη δικαστική πλευρά της ιστορίας και τις δικηγορίστικες ζυμώσεις για τη σαρκοφάγα μάχη με τη δημοσιότητα και τους ενόρκους. Στήνει έτσι ένα διαλογικό (αλλοίμονο) δράμα δωματίου που εξετάζει τα ηθικά όρια υπεράσπισης ενός bigger than life εκκεντρικού προσώπου και τα στοιχεία που πραγματικά δείχνουν προς την ενοχή ενός αυτοκαταστροφικού “hasbeen”, που λιβανίζει την εμμονή του στα όπλα και σαν μόνη υπεράσπιση του εαυτού του μηρυκάζει συνεχώς το ένδοξο παρελθόν και τα γαλόνια του, έγκλειστος σε μια έπαυλη-μαυσωλείο. Είτε σκότωσε είτε όχι, ο παραγωγός-θρύλος παραμένει επικίνδυνος και τα όρια συμπάθειας είναι λεπτά. Όσοι πόνταραν σε μια βιογραφία που θα εξιστορούσε –ή έστω θα ανέτρεχε με φλας μπακ- στην ροκ μυθολογία του 60′ ατύχησαν. Αυτό που μένει είναι ότι ο Πατσίνο έχει ακόμα μερικές ηλεκτρισμένες «θεατρίζουζες» ερμηνείες μέσα του. Το πάνω χέρι παίρνει η αψεγάδιαστη Έλαν Μίρεν, στο ρόλο της συνηγόρου που στέκεται με σπηλαιώδη υπομονή και μεθοδικότητα απέναντι στον ασυμμάζευτο πελάτη της.

Michael Douglas as Liberace

Ο 68χρονος Μάικλ Ντάγκλας υποδύεται με απίστευτη τόλμη και αξιοθαύμαστη όρεξη τον πιανίστα Λιμπεράτσε, σε βάθος χρόνου δεκαετίας. Ο Σόντερμπεργκ πιάνει το νήμα από τα 58 έως τα 68 του χρόνια και μελετάει την ιδιαίτερη σχέση του με τον πιτσιρικά Σκοτ Θόρσον και τις πολλαπλές ιδιότητες του τελευταίου σε σχέση με τον Λιμπεράτσε- από πνευματικό παιδί, ερωτικό τρόπαιο, από φανατικός λάτρης σε μακροχρόνιος σύντροφος και από προστατευόμενο call boy σε υιοθετημένος γιος. Ο Ματ Ντείμον σε απίστευτη φόρμα και με το γνωστό του χαμαιλαιοντισμό, κάνει εύκολα άλματα στην ηλικία, στην ταραγμένη ερωτική διάθεση, στην αρσενική ωριμότητα και στην ναρκισσιστική εικόνα ενός νέου πρόθυμου να επιβιώσει ως ετερόφωτος παρτενέρ, επωφελούμενος όλα τα προνόμια. Η ταινία σηματοδοτεί την έναρξη μιας μεγάλης αποχής του Σόντερμπεργκ (κανείς δεν πιστεύει την απόσυρση) από το σινεμά, και πρόκειται για ρόλο ζωής του Μάικλ Ντάγκλας που μετά την περιπέτεια της υγείας του, τσαλακώνει την macho-αρσενική εικόνα του που τον ταύτιζαν με ανδρικά αρχέτυπα εραστών, σε ρόλους χρηματιστών και ανθρώπων εξουσίας και πολιτικής επιρροής. Εδώ υποδύεται μια περσόνα-εξτραβαγκάντζα, ενός ομοφυλόφιλου νάρκισσου sugar daddy (ένας συνδιασμός Tom Jones και Hugh Hefner σε αστραφτερό ροζ διάκοσμο) αλλά χωρίς να ολισθαίνει ούτε στιγμή σε ευκολίες μανιέρας ή στην καρικατούρα μιας «τρελλής». Πίσω από τον ναρκισσισμό του Λιμπεράτσε και το πάθος για νεανική ομορφιά, κρύβεται μια ψυχική ευγένεια και ένα ευάλωτο ταλαντούχο παιδί που μπερδεύει το να το αγαπάνε με το να το θαυμάζουν. Ο Σόντερμπργκ με τη βοήθεια της απίστευτης διεύθυνσης παραγωγής (τα ντεκόρ είναι έτοιμα να εκραγούν στην οθόνη) κινηματογραφεί με ηδονικό πάθος τα 70’s με τρόπο που όμοιό του συναντήσαμε  τελευταία φορά μονάχα στο Boggie Nights.

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in TV. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s