I’m just a little girl

Beasts of the Southern Wild

Το «μικρό» μυαλό της 6χρονης “hushpuppy” ζορίζεται να αντιληφθεί τα μεγέθη, της ίδιας και του κόσμου που την περιβάλλει. Μέσα της στροβιλίζονται σαν δυσοίωνοι δερβίσηδες η ρημαγμένη της παιδικότητα, η απειλή μιας καταστροφικής πλημμύρας (τύπου Κατρίνα), η κλονισμένη υγεία (και ψυχραιμία) του πατέρα, η απουσία της μητέρας και η καταχνιά που αφήνει πίσω της η ρημαγμένη «γη της επαγγελίας». Το σταδιακό ξεχαρβάλωμα της θηλυκότητας της “hushpuppy” συμβαίνει σε ένα σφοδρό περιβάλλον από πλημμυρισμένες καλύβες, χαρτοκούτια, ωμά ψάρια και λάσπες. Όμως δεν μένουμε ούτε δευτερόλεπτο εγκλωβισμένοι στις λεπτομέρειες εξαθλίωσης. Η καλειδοσκοπική ματιά της μικρής θα μας παρασύρει σε κάτι σαφώς πιο υπερβατικό.

Αφού τα μάτια της απορροφήσουν εικόνες φύσης, καταστροφής, αλκοολισμού και άγριας τρυφερότητας, η μικρή θα περιχαρακώσει τη σκέψη της σε μια αυτοσχεδιαστική αφήγηση, που προορίζεται να είναι η κληρονομιά της στους επιστήμονες του μέλλοντος. Στην πραγματικότητα αυτή θα είναι η πρώτη ύλη για ένα σπάνιας αξίας οικουμενικό ψυχογράφημα για ένα κορίτσι που ζει σε μια πολυεθνική κοινότητα, η οποία βρίσκεται βαθιά κρυμμένη σε κάποιον παραπόταμο της Λουιζιάνα. Έναν παρθένο τόπο για τον οποίο ο αντίπερα κόσμος του καταναλωτισμού, της βιομηχανίας και των εξελιγμένων επιστημών (αυτός που επιβάλει την εκκένωση ως ανθρωπιστική βoήθεια) δεν θα μπορούσε να είναι πιο αχρείαστος.

Η κάψουλα για τη μεταφορά των εμπειριών της είναι ο φακός του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη Benh Zeitlin, που από το τίποτα καταφέρνει να κινηματογραφήσει ένα μικρό ποίημα, έχοντας την ίδια αίσθηση ελευθεριότητας πνεύματος την οποία υμνεί στην ιστορία του. Χρησιμοποιεί ασυναίσθητα την παλλόμενη ματιά του Μάλικ στη φύση και σε συνδυασμό με την αέρινη διεύθυνση φωτογραφίας δημιουργεί μια αίσθηση αγαλλίασης. Αντιτάσσει τις εικόνες δριμύτητας με τις πιο λυρικές, γεννώντας ρυθμούς τόσο εθιστικούς ώστε τους επιβάλλει ως pattern. Όμως αν το Tree Of Life είναι μια θεολογική όπερα ή μια βροντερή συμφωνία κλασσικής μουσικής, το Beasts of the Southern Wild είναι ιδρωμένο blues με χειροποίητα όργανα, βγαλμένο από τη ζούγκλα του Δέλτα στο Μισισίπι.

Η στρωτή μα καθόλου απλοϊκή ιστορία του δεν περιέχει ανατροπές, δακρύβρεχτα πλουμίδια ή περιττά ευρήματα. O αντίκτυπός της είναι αισθαντικός, όχι διανοητικός. Η ταινία έρχεται και φεύγει σαν αχνό όνειρο και κορυφώνεται με τον απογαλακτισμό της μικρής ηρωίδας στο φινάλε. Μια μεταφυσική δικαίωση και ένα βάπτισμα πυρός που εκφράζεται με την ατιθάσευτη μορφή ενός προϊστορικού βίσωνα, ενός κτήνους βγαλμένου από την εικονογραφία παραδοσιακών μύθων.

Όλο το βαθύτερο νόημα και η ουσία του ανεξάρτητου σινεμά συμπυκνώνονται στην (ίσως) καλύτερη ταινία της χρονιάς.

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in 3, Cinema. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s