The Man Who Liked to Score

Η εκλεκτικότητα και ο ιδιοφυής τρόπος που εξέφραζε τα συναισθήματα των κινηματογραφικών ηρώων στη μουσική του, ήταν τα συστατικά που έκαναν τον John Barry να ξεχωρίζει με διαφορά από τους υπόλοιπους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής του 20ου αιώνα. Τα κινηματογραφικά του score ήταν τόσο πρωτότυπα και σπουδαία που δε μπορούν να μη σε κάνουν να αντιμετωπίσεις με κυνισμό όλους τους σημερινούς πολυβραβευμένους «Hans Zimmer» της Αμερικής που έχουν κάνει εργολαβία τη μουσική επένδυση και δημιουργούν score που όταν ακουστούν αποκομμένα από τις πολυδάπανες Χολιγουντιανές εικόνες που ντύνουν, εξατμίζονται από την πρώτη κιόλας ακρόαση. Ο John Barry δεν είχε το χάρισμα του John Williams για να γράφει αυτά τα τόσο δημοφιλή και bigger than life score, αλλά είχε κάτι πολύ περισσότερο. Έγραφε λιτές μελωδίες, δεν διεύθυνε ορχήστρες με 500 μουσικούς και τεράστιες χορωδίες για να σπάνε τα ηχεία από τον πληθωρικό ήχο, αντίθετα έμπλεκε τη jazz και τη soul με τα ορχηστρικά parts, έδινε διακριτικές νότες ρομαντισμού στη μουσική, δεν γίνονταν ποτέ επιτηδευμένα μελό, εξυπηρετούσε τις ανάγκες της αφήγησης και είχε αυτό τον χαρακτηριστικό παιχνιδιάρικο τόνο που έκανε τη μουσική του easy flowing και μαγική.

Οι συνθέσεις του είχαν ένα κλείσιμο του ματιού, δημιουργούσαν συναισθηματική ατμόσφαιρα χωρίς να είναι εργαλεία που εκβιάζουν τις αντιδράσεις του θεατή για να κάνουν εύκολη τη δουλειά του σκηνοθέτη. Η μουσική του όφειλε να «ακουστεί» και όχι να «ειδωθεί».Στην πραγματικότητα εφήυρε το κατασκοπικό score με τη μουσική του Dr. No και του Goldfinger της σειράς του James Bond αλλά και του The Ipcress File. Έγραψε το ρομαντικό θέμα του Out of Africa και την περιπετειώδη μουσική του The Living Daylights. Έβαλε τη σφραγίδα του στο αριστουργηματικό The Lion in Winter, το δράμα καταδίωξης The Chase με τον Marlon Brando και την ταινία ορόσημο για τα swinging 60’s Petulia με τη Julie Christie και φυσικά εκείνο το αξεπέραστο θέμα της τηλεοπτικής σειράς “The Persuaders“. Συνεργάστηκε με σκηνοθέτες όπως ο John Schlesinger, ο Arthur Penn, ο Nicholas Roeg, ο George Cukor, ο Richard Attenborough, ο Sydney Pollack και ο Frances Coppola.

Ο John Barry πέθανε χθες στα 77 του χρόνια.

Το προσωπικό μου αγαπημένο score που υπέγραψε, είναι από την αριστουργηματική ταινία «To Νακ… και πώς να το αποκτήσετε» του Richard Lester που γυρίστηκε το 1965.

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in Tribute. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s