There’s two sides to every coin

Εν έτη 2010 η φόρμα και το concept έχουν πάρει το πάνω χέρι από το περιεχόμενο στη μουσική. Τα «τραγούδια» έχουν πάψει να γράφονται. Κάπου στη πορεία ξεχάστηκαν, θεωρήθηκαν στην καλύτερη περίπτωση πολυτέλεια, ή στη χειρότερη μια τετριμμένη ανάγκη του mainstream κοινού.

Κάποιοι από το παρελθόν μας υπενθυμίζουν τη διαχρονική δύναμη της μελωδίας με cover albums και tributes. Άλλοι το κάνουν αδέξια, άλλοι βαρετά και με στόχο την αρπαχτή. Kάποιοι άλλοι το κάνουν με στυλ, με αξιοπρέπεια και με δεξιοτεχνία που δίνει άλλη πνοή στα originals.

Τα δυο παρακάτω albums είναι τα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα των δυο άκρων. Ενός εμπνευσμένου μουσικού που εκδηλώνει τη λατρεία του για τα τραγούδια που αγάπησε, κι ενός ξοφλημένου μουσικού που επιχειρεί να κακοποιήσει την ιστορική κληρονομιά μιας ολόκληρης κουλτούρας με αμφιβόλου γούστου αποτελέσματα.

Ο Neil Diamond έρχεται φρέσκος από μια πρόσφατη καλλιτεχνική αναγέννηση, με δυο σπουδαία album με παραγωγό τον Rick Rubin, τα 12 Songs (2005) και Home Before Dark (2008).

Στο “Dreams” διασκευάζει 14 από τα αγαπημένα του τραγούδια. Λίγο πριν πατήσει τα 70(!) και με πενήντα χρόνια καριέρας, ο Diamond μπορεί και ακούγεται μαγικός σε τραγούδια όπως το «Let It Be Me» των Everly Brothers και το «A Song for You» του Leon Russell το οποίο είχαν απογειώσει οι Carpenters. Σου μιλάει κατευθείαν στη καρδιά με το υπέροχο «Ain’t No Sunshine» του Bill Withers και το σπαρακτικό «Alone Again» του Gilbert O’Sullivan. Ερμηνεύει χωρίς αψεγάδιαστα το «Feels Like Home» του Randy Newman, το «Desperado» των Eagles και το «Hallelujah» του Leonard Cohen. Καταφέρνει μάλιστα πάρει πίσω τα «δανεικά» και να δώσει νέα διάσταση στο «Believer» που έγραψε πριν δεκαετίες και χάρισε στους Monkees εκείνη τη μεγάλη επιτυχία στη δεκαετία του 60. Οι Fab Four είναι παντού, το είπαμε, οπότε οι Beatles αντιπροσωπεύονται με δυο τραγούδια, το «Blackbird» και το «Yesterday».

Ίσως κάποιοι να θεωρήσουν πως δεν υπάρχει μεγάλο καλλιτεχνικό ρίσκο στο να διασκευάσεις το Yesterday, όμως αν ακούσουν πιο προσεκτικά τη στιβαρή -μα γεμάτη ρωγμές- φωνή και το πάθος του, θα καταλάβουν ο Neil Diamond έρχεται σαν ένας σοφός φίλος από το παρελθόν, ένας έμπειρος και γενναίος τροβαδούρος που στη δύση του γράφει ένα γενναίο love letter στις μελωδίες που τον γαλούχησαν και θα τον συντροφεύουν μέχρι το τέλος.

Μια από τις πιο συγκινητικές ερμηνείες είναι αυτή στο Midnight Train To Georgia.

Ο λομπίστας, drummer και τραγουδιστής αμέτρητων βλαβερών για την υγεία pop επιτυχιών, Phil Collins, είχε την «έμπνευση» να κυκλοφορήσει ένα τερατούργημα κακής αισθητικής. Σαν κακόγουστο αστείο μοιάζει. Το ότι αγαπάει τη soul ο Phil δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να εκσπερματώσει πάνω μας τις εμμονές του.

Το πρόβλημα δεν είναι μόνο το νέο είδος της μαϊμού – soul που λανσάρει ως νεότερη πατέντα του, δεν είναι μόνο ότι μιμείται τις παραγωγές της Motown της δεκαετίας του 60 (βοήθεια!!) στην παραμικρή τους λεπτομέρεια, το πιο τραγικό είναι πως ένα κομμάτι του «λευκού» ακροατηρίου ή των μουσικά ανίδεων θα εκστασιαστεί με τα φοβερά νέα τραγούδια του Collins «αυτά ρε, που τα λέγανε κάποιοι μαύροι παλιά».

Έστω και τη παραμικρή σχέση αγάπης να έχει κάποιος με τη soul της Motown, είναι μαρτύριο να ακούει το Standing In The Shadows Of Love των Four Tops, το Heatwave των Martha & the Vandellas, και τα υπόλοιπα αριστουργήματα σαν κακούς κλώνους των αυθεντικών (μέχρι και τα fade out αντιγράφει σαν στυλιστικό vintage σχόλιο) από τον αρχιερέα της αρπαχτής. Αχρείαστο, κακόγουστο και …οριακά ανήθικο.

Ακούστε την διασκευή της ντροπής του κλασικού κομματιού των Temptations και αναρωτηθείτε αν αυτό το τραγούδι είχε ανάγκη τη φωνή και την εκτέλεση του Phil Collins.

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in Music. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s