Facebook this!

Οι «καταξιωμένοι» και «βραβευμένοι» σκηνοθέτες όλου του κόσμου, ας καθίσουν προσοχή και ας κρατήσουν σημειώσεις…  Ο Fincher επιστρέφει με ένα έπος πέρα από κάθε προσδοκία. Mε την 8η ταινία του, σφραγίζει οριστικά τη θέση του σαν ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες που βγήκαν από το ξεκίνημα της δεκαετίας του 90 και μετά.

Ο ίδιος το χαρακτήρισε ως τον “Πολίτη Κέιν για τις ταινίες του John Hughes”.  Όσο εύστοχος και αν είναι αυτός ο χαρακτηρισμός θα πρέπει να πω πως αν υπάρχει κινηματογραφικό αντίστοιχο με το Social Network για τις νεανικές (ας πούμε) ταινίες, είναι το Insider του Michael Mann για τα πολιτικά θρίλερ.  Στην ουσία του το φιλμ είναι το ψυχογράφημα της digital γενιάς μέσα από δύο ώρες με ατελείωτους διαλόγους,  τόσο ισοπεδωτικούς και εκτενείς, που κάνουν  το Glengary Glenn Ross του Mamet να μοιάζει με μια ήσυχη και σιωπηλή ταινία.

Το Rolling Stone χαρακτήρισε το Social Network σαν την ταινία της δεκαετίας.  Το σύνθετο φιλοσοφικό βάρος του Social Network χρειάζεται μεγαλύτερη ανάλυση απ’ όση μπορεί να κουβαλήσει ένα μικρό κείμενο.  Πρόκειται για το σημαντικότερο κινηματογραφικό statement για την πρώτη γενιά που μεγάλωσε μέσα από το  Internet.

Η ταινία δεν αφορά μόνο τη γέννηση του facebook όπως θα πιστέψουν οι περιστασιακοί θεατές. Στις άφθονες αφηγηματικές παραμέτρους του καταγράφει ολόκληρη τη φιλοσοφία και τη ψυχοσύνθεση της γενιάς που παρέλαβε τη σκυτάλη της ρομαντικής και χρεοκοπημένης ιδεολογικά αυτοαποκαλούμενης generation X. Πρόκειται για την πρώτη γενιά στην ιστορία που έχει στα χέρια της ένα ισχυρό όπλο… τη τεχνολογία. Η πρώτη γενιά που μπορεί να δημιουργήσει δικές της δουλειές στη ψηφιακή βιομηχανία και να χτίσει ολόκληρα επαγγελματικά  οικοδομήματα με το ισχυρό όπλο του διαδικτύου.  Αυτά που δεν έχει είναι η επαγγελματική εμπειρία, η γνώση των νόμων και τη δύναμη της διαπραγμάτευσης. Αυτή είναι και η κατάρα της σε μια ευνοϊκά για τα μεγαλοστελέχη δομημένη οικονομία και σε μια φιλελεύθερη οικονομική αγορά. Ο Mark Zuckenberg είναι ο πρώτος commuter wizard που θα προλάβει να δει την απίστευτη προοπτική του social networking μέσα από relationship status και βιογραφικά data. Η υλοποίηση ενός network που θα έφευγε από τις φοιτητικές εστίες των μεγάλων πανεπιστημίων και θα ήταν κάτι παραπάνω από ψηφιακό εργαλείο συνοικεσίων για τα fraternities, θα ήταν η πιο επαναστατική εφεύρεση από την εποχή που ο Bil Gates «είδε» το πέρασμα από την basic στα windows.

Ο Fincher «κεντάει» με την κάμερα και με το μου-κρέμασαν-τα-σαγόνια-στο-πάτωμα μοντάζ. Χάρη σ το εξαιρετικά δουλεμένο σενάριο του ικανού Aaron Sorkin (της φήμης του West Wing) και τη διακριτική ηλεκτρονική μουσική του Trend Reznor (Nine Inch Nails) κάνει σεμινάριο σκηνοθεσίας και καταφέρνει να χειριστεί τα λεκτικά πυρά και το διάλογο-καταπέλτη δημιουργώντας σεκάνς που σε μαγνητίζουν με το χειρισμό της κάμερας. Τέτοια σκηνοθεσία «ανθρώπων που μιλάνε» δεν έχουμε δει ποτέ στο σινεμά. Το Social Network συγγενεύει περισσότερο με το Zodiac από τη φιλμογραφία του σκηνοθέτη. Έτσι καταφέρνει να μας στοιχειώσει η ερμηνεία του Jesse Eisenberg (Roger Dodger) στο ρόλο του εμπνευστή του facebook και κυρίως του αγνώριστου Justin Timberlake στο ρόλο του Sean Parker, δημιουργό του Napster που κατέστρεψε ανεπιστρεπτί τη μουσική βιομηχανία με το mp3 sharing και το download.

Όπως λέει ο χαρακτήρας του Parker στον Zuckenberg, ήρθε πια η ώρα τους. Ήρθε η ώρα που δεν θα δίνουν λογαριασμό σε κανένα και θα μπορούν να πουν : “I’m the CEO, bitch”. Η ειρωνεία της τύχης θα παίξει τα δικά της παιχνίδια στους νεαρούς δισεκατομμυριούχους.  Η εκδίκηση των nerds θα έχει το δικό της κόστος.

Δε γίνεται να γραφτούν περισσότερα για το βάθους του δαιμόνιου σχολιασμού του Fincher χωρίς spoilers. Αυτή είναι μια μικρή μόνο περιγραφή της παρεμβατικής του καταγραφής στην τελευταία δεκαετία που η μόνη της πνευματική παρακαταθήκη μοιάζει να είναι το social networking. Την επίδρασή του στις ίδιες τις ζωές των αρχιτεκτόνων του internet, τις υπαινίσσεται πολύ έξυπνα το τραγούδι των Beatles στους τίτλους τέλους… Baby you’re a rich man!

Απόσπασμα της μουσικής του Reznor από το soundtrack.

David Fincher

Advertisements

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in Cinema. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s